- 30 Χρόνια SYNEDRIO Magazine!
- 10 απλές πρακτικές για βιώσιμα ξενοδοχεία
- Ασφάλεια τροφίμων: Απλοί τρόποι βελτίωσης της ασφάλειας στην επαγγελματική κουζίνα
- Το «Twinn Downtown Piraeus» ξεκίνησε τη λειτουργία του
- Το Civitel Attik εγκαινιάζει ολοκαίνουργια δωμάτια και απογειώνει την εμπειρία των επισκεπτών του
Στην καρδιά του Νότιου Τιρόλου ανοίγει το Lasserhaus
Ένα Art Hotel που στεγάζεται σε μια αριστοκρατική κατοικία του 15ου αιώνα, ανακαινισμένη και μεταμορφωμένη από τους Vudafieri-Saverino Partners.
Μια ισορροπημένη αντίθεση μεταξύ έργων τέχνης, αναμνήσεων και συναντήσεων: Το ιταλικό αρχιτεκτονικό γραφείο προσθέτει νέα αξία σε ένα αρχαίο κτίριο στο Μπρίξεν, την παλαιότερη πόλη του Νότιου Τιρόλου, ανασχεδιάζοντας τις λειτουργίες, τα δωμάτια και την επίπλωση του.
Δίνοντας νέα ζωή σε μια ιστορική κατοικία, βρίσκοντας ισορροπία μεταξύ σεβασμού για το αρχαίο κτίριο και σύγχρονων στυλ διαβίωσης. Αυτό κατάφεραν οι Vudafieri-Saverino Partners στο Μπρίξεν – μεσαιωνική πόλη ανάμεσα στα βουνά του Νότιου Τιρόλου – επανεφευρίσκοντας τη χρήση και τη λειτουργία μιας αριστοκρατικής κατοικίας του 15ου αιώνα, που ονομάζεται Lasserhaus.
Με εντολή της οικογένειας Faller, ιδιοκτητών αυτού του παλαιού κτιρίου για περίπου 40 χρόνια, οι αρχιτέκτονες Claudio Saverino και Tiziano Vudafieri διένειμαν τα εσωτερικά, μετατρέποντας τους πρώτους δύο ορόφους σε ένα 4 αστέρων superior Art Hotel και διαθέτοντας τους δύο τελευταίους ως ιδιωτική κατοικία της οικογένειας.
Το ξενοδοχείο έχει δέκα υπνοδωμάτια: τρεις σουίτες, έξι δίκλινα και ένα μονόκλινο με άνετη και εκλεπτυσμένη ατμόσφαιρα. Στο εσωτερικό των δωματίων και των κοινόχρηστων χώρων, η συλλογή κλασικών ζωγραφικών έργων της οικογένειας Faller συναντά έργα σύγχρονων καλλιτεχνών, μετατρέποντας τον χώρο σε ένα νέο ενδιαφέρον αξιοθέατο για το κοινό.
Η ιδέα
Για την αρχιτεκτονική ανακαίνιση και τον εσωτερικό σχεδιασμό του Lasserhaus, ενός κτιρίου πλήρως καταχωρημένου από την Εφορεία Αρχαιοτήτων, Καλών Τεχνών και Τοπίου, οι αρχιτέκτονες επικεντρώθηκαν στον διάλογο μεταξύ ιστορίας και σύγχρονου. Χάρη σε μια προσέγγιση συνεχώς προσεκτική στο πλαίσιο και σεβαστική του genius loci, το γραφείο του Μιλάνου επανερμήνευσε τα αυθεντικά στοιχεία αυτής της κατοικίας, συνδυάζοντάς τα με σύγχρονες σχεδιαστικές επιλογές στο νέο Art Hotel. Το έργο αντικατοπτρίζει τις ιδιαιτερότητες της επισκοπικής πόλης του Μπρίξεν, που συνδυάζει μια μεσαιωνική παράδοση και ατμόσφαιρα με πρωτοποριακές πολιτιστικές προσφορές. Τα εσωτερικά του Lasserhaus – που βρίσκεται στις όχθες του ποταμού Isarco και συνδέεται με την παλιά πόλη με μια γέφυρα – εμπλουτίζονται με τα έργα πέντε καλλιτεχνών που ήρθαν αντιμέτωποι με το παρελθόν αυτής της κατοικίας, αφήνοντας με τα έργα τους μια αφηγηματική κληρονομιά στους διαφορετικούς χώρους του ξενοδοχείου.
“Όταν επισκεφθήκαμε το Lasserhaus, ενθουσιαστήκαμε με την ιδέα να αναλάβουμε την ανακαίνιση ενός κτιρίου τόσο γεμάτου ιστορία,” λένε οι αρχιτέκτονες Tiziano Vudafieri και Claudio Saverino. “Δεν ήταν μόνο θέμα ανακαίνισης ενός κτιρίου του 15ου αιώνα που ήταν πλήρως καταχωρημένο από την Εφορεία, αλλά να του δώσουμε μια νέα ζωή και να το κάνουμε σημείο ενδιαφέροντος για τους ντόπιους. Επίσης με τη χρήση της τέχνης, ενσωματώνοντας την πολύτιμη συλλογή κλασικών ζωγραφικών έργων της οικογένειας με νέα σύγχρονα έργα. Το έργο μας δεν παραμελεί την παραδοσιακή ψυχή αυτού του αρχαίου κτιρίου, αντίθετα καταφέρνει να διαλέγεται με σεβασμό και κάποια διακριτικότητα μαζί του και να το εμπλουτίζει με σύγχρονες γλώσσες και υλικά. Το Lasserhaus έχει, με αυτόν τον τρόπο, γίνει ένα μικρό αλλά σημαντικό νέο μέρος της αστικής ζωής της πόλης και της τάσης της για φιλοξενία.”
Τα δωμάτια
Στο ισόγειο, η υποδοχή και το λόμπι αποτελούν έναν χώρο γεμάτο αναμνήσεις, χαρακτηριστικό από απαλό φωτισμό και διακοσμημένο με οικογενειακά έργα τέχνης και κειμήλια. Αυτό οδηγεί στα πρώτα τέσσερα υπνοδωμάτια και σε ένα μικρό σαλόνι με γωνιά βιβλιοθήκης για τη χρήση των επισκεπτών, καθώς και σε ένα κελάρι κρασιών με μικρό δωμάτιο γευσιγνωσίας, ερμηνευμένο από έναν από τους πρωτοπόρους της ψηφιακής τέχνης, τον Αυστριακό Peter Kogler, που χρησιμοποίησε ψυχεδελικά μοτίβα για να δημιουργήσει ασυνήθιστα χωρικά βάθη για εξερεύνηση. Ανεβαίνοντας την εσωτερική σκάλα στον ημιώροφο, όπου οι αρχιτέκτονες δημιούργησαν ένα σπα με σάουνα και τζακούζι, οι επισκέπτες συναντούν αμέσως το έργο του Alexander Wierer, εστιασμένο στην αδιάκοπη πρόοδο του χρόνου και τη φθαρτότητα του παρόντος. Ο πρώτος όροφος φιλοξενεί την αίθουσα πρωινού και τα άλλα πέντε υπνοδωμάτια.
Ενώ τα ιστορικά χαρακτηριστικά είναι ακόμα ορατά, τα δωμάτια έχουν αποκτήσει μια νέα εμφάνιση χάρη σε έναν συνδυασμό φυσικών υλικών, όπως ξύλο λάρικα και οξιάς και ορείχαλκο, που ζεσταίνει και διακοσμεί τις λεπτομέρειες, και απαλές απτικές επιφάνειες όπως το βελούδο. Περιλαμβάνουν επίσης ένα παιχνίδι υλικών υφών που δίνουν τρισδιάστατο χαρακτήρα στα απαλά έπιπλα. Κάποια έπιπλα έχουν διασωθεί, όπως οι αποκατεστημένες καρέκλες τυπικές της παραδοσιακής Τιρολέζικης παράδοσης, αλλά τα περισσότερα κομμάτια έχουν κατασκευαστεί με βάση το σχεδιασμό των αρχιτεκτόνων: οι ντουλάπες και τα χωρίσματα, τα βελούδινα κεφαλάρια με βούρτσες λάρικας και γραφεία, και τα πανέλα πίσω από τα κρεβάτια σε μίνιμαλ κομψές λωρίδες ξύλου.
Μια προσεκτική μελέτη των χρωμάτων έχει καταλήξει σε μια παλέτα εμπνευσμένη από τα χρώματα των φθινοπωρινών δασών και των βουνών: από το πράσινο της γυαλιστερής λάμψης μέχρι τις καφέ αποχρώσεις που κυμαίνονται από το κόκκινο του βούρτσιστου λάρικα, ή το θερμότερο σκοτεινό καμένο λάρικα. Καλλιτεχνικές παρεμβάσεις υπάρχουν επίσης σε μερικά από τα δωμάτια, όπως τα ‘Wall Bars’ της Ingrid Hora, ένα μεγάλο έργο που προσφέρει στους επισκέπτες νέες προοπτικές και τους ενθαρρύνει να απελευθερώσουν τις ιδέες τους, ή ‘Thoughts and Planets’, μια εγκατάσταση της διάσημης καλλιτέχνιδας Esther Stocker: δέκα γλυπτά που φαίνεται να αιωρούνται στο θολωτό ταβάνι και διαλύουν τα σταθερά σημεία χάρη στις σπασμένες γεωμετρίες.
Όσον αφορά τον φωτισμό, οι Vudafieri-Saverino Partners ήθελαν να δημιουργήσουν μια ζεστή ατμόσφαιρα με απαλό διάχυτο φως από επιδαπέδια και επιτοίχια φωτιστικά. Στους κοινόχρηστους χώρους, έχουν επιλεγεί αναρτημένα φωτιστικά, όπως ο εντυπωσιακός πολυέλαιος στην αίθουσα πρωινού, όπου κρέμεται επίσης το έργο ‘Expect the best’ της εικαστικής καλλιτέχνιδας Petra Polli.
Η συλλογή τέχνης
Δύο επιμελητές είναι υπεύθυνοι για το καλλιτεχνικό έργο του Lasserhaus: η Stefanie Prieth, για τα σύγχρονα έργα τέχνης, και η Rose Bourdon, για τη συλλογή της οικογένειας. Αυτές οι καλλιτεχνικές παρεμβάσεις είναι μόνο η αρχή μιας πολιτιστικής δραστηριότητας που θα επεκταθεί σε διάφορα επίπεδα, από καλλιτεχνικές κατοικίες μέχρι συνεργασία με άλλους πολιτιστικούς φορείς και τη συστηματική ανάπτυξη μιας συλλογής τέχνης.
Κεντρικό στη σύγχρονη καλλιτεχνική επιμέλεια ήταν η έννοια της σύνδεσης και της ανοιχτότητας: θεωρώντας την τέχνη ως εργαλείο σχέσης, με τα έργα τους οι καλλιτέχνες έχουν μεταμορφώσει το εσωτερικό του Art Hotel σε χώρους διαλόγου και ανταλλαγής. Τα σύγχρονα έργα τέχνης μέσα στο Lasserhaus γίνονται έτσι αναπόσπαστο μέρος του περιβάλλοντος: μια υποσυνείδητη και διακριτική πολιτιστική παρουσία, μια “καθημερινή παρουσία που είναι μέρος του συνόλου”, εξηγεί η επιμελήτρια.
Η επιμέλεια της συλλογής της οικογένειας Faller, που περιλαμβάνει περισσότερα από 100 έργα από τον 17ο αιώνα μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα, έχει επιδιώξει να δημιουργήσει διάλογο τόσο μεταξύ των παλαιότερων και των πιο σύγχρονων έργων, όσο και μεταξύ των κλασικών και των εννοιολογικών τεχνικών έκθεσης, μεταφράζοντας αυτή την συνάντηση με ελαφρότητα. Το δωμάτιο του ανελκυστήρα στο ισόγειο, γνωστό ως ‘δωμάτιο των ευεργετών’, παρουσιάζει πορτρέτα ζευγαριών που προηγουμένως κατείχαν αυτό το κτήμα, παίζοντας με τα βλέμματα των διαφορετικών χαρακτήρων.
Ιδιαίτερα σημαντικά είναι δύο έργα του Stephan Kessler (1622-1700) που απεικονίζουν το ζευγάρι Thurner, με τη γυναίκα Rosina να χαιρετά τους επισκέπτες καθώς εισέρχονται στο δωμάτιο. Λίγο πιο πέρα, σε μια ‘γωνία συνομιλίας’, μια σειρά πιο σύγχρονων τοπικών τοπίων, ζωγραφισμένων από τον Lesley de Vries (1926-2012), έχουν τοποθετηθεί δίπλα-δίπλα για να ενώσουν τους διάφορους ορίζοντες, δημιουργώντας έτσι ένα μοναδικό πανόραμα και μετατρέποντας τη σπασμένη σειρά σε μια έτοιμη, απλή, ποιητική εγκατάσταση.